SØKNADER OM REDUSERT GARANTI
Hensyntatt situasjonen som har oppstått er det nærliggende å tro at virksomheten til nærmest samtlige reisearrangører er, eller kommer til å bli, sterkt påvirket av COVID-19. I de fleste tilfeller betyr det at arrangørene nå har en annerledes (les: lavere) omsetning enn det som ble estimert ved innsendelse av forrige egenerklæring.
I forbindelse med denne prekære situasjonen vil Reisegarantifondet nå ta imot og behandle søknader om reduserte garantier.
Arrangøren kan nå sende inn søknad om redusert garanti ved å fylle ut:
– revidert egenerklæring
– Søknadsskjema
NB: Under “begrunnelse for søknaden” må arrangøren oppgi samlet sum på nåværende forskuddsbetalinger – garantien må i ethvert tilfelle dekke dette beløpet. I tillegg må en nøytral og ekstern tredjepart, dvs. revisor eller regnskapsfører, bekrefte nåværende nivå på forskuddsbetalinger. Det holder med en kort bekreftelse per e-post fra revisor.
DØGNÅPEN LINJE
Reisegarantifondet holder nå en døgnåpen linje via forretningsfører: 416 50 321. Det er svært mange som ringer oss, og det kan bli noe venting. Vi ringer snarest mulig tilbake. Sentralbordet har vanlig åpningstid man-fre 10-15.
(oppdatert 00:57, 27. mars 2020)