26. april 2024 ble det åpnet konkurs hos Arctic Travel & Leisure AS (org.nr. 917 320 055).
Som et rettslig utgangspunkt legger loven opp til dekning av forskuddsbetalinger av pakkereiser, samt eventuell hjemreise ved behov, når pakkereisearrangøren er insolvent (les: Går konkurs). Vilkåret er at arrangøren har stilt reisegaranti og har gyldig medlemskap i Reisegarantifondet.
Pakkereiseloven og den alminnelige reisegarantiordningen legger imidlertid ikke opp til dekning av forskuddsbetalinger for pakkereiser som har blitt kansellert, innstilt eller avbestilt før konkursåpning. Dette bygger på at kravet ikke oppstod som følge av insolvens, men som følge av andre årsaker, eksempelvis pandemi. Når det gjelder kansellerte/innstilte/avbestilte reiser må det derfor foretas en konkret individuell vurdering om dekning. Det samme gjelder for gavekort, vouchers og tilgodelapper. Reisende har i nevnte tilfeller ikke automatisk krav på refusjon fra garantiordningen.
Er du allerede på reise og kommer deg ikke hjem?
Send e-post til Reisegarantifondet på konkurs@rgf.no med følgende emnetittel:
HJEMREISER – [DITT NAVN] – ARCTIC TRAVEL & LEISURE AS
Vennligst send henvendelse kun per e-post, ikke per brev.
Legg ved følgende informasjon og dokumentasjon:
- informasjon avreise tur/retur (dato, klokkeslett, flyplass), og hvilket hotell dere bor på
- dokumentasjon på billett/ordrebekreftelse
- dokumentasjon på innbetaling
Skal du søke om refusjon?
Dersom du har bestilt en pakkereise og forskuddsbetalt enten depositum og/eller sluttvederlag kan du søke om refusjon ved å fylle ut dette skjemaet. Det står nederst en bekreftelse når søknaden er innsendt, du mottar ikke en egen bekreftelsesmail.
I skjemaet bes det også opplyst om:
- det er behov for hjemreise
- om reisen allerede var kansellert
- om det er utstedt voucher/gavekort/tilgodelapp
Enkeltstående reisetjenester dekkes ikke.